tisdag 13 december 2011

Mitt resultat i valmaskinen för Finlands presidentval

Jag testade just valmaskinen för Finlands presidentval och mina svar stämmer tydligen bäst med samlingspartisten Sauli Niinistö. Mina svar skilde sig mest från vänsterförbundets partiordförande Paavo Arhinmäki så någon sorts ideologisk tillförlitlighet finns det i valmaskinens resultat. Här är länken till valmaskin: http://www.alandstidningen.ax/presidentvalet.con

Här visas resultatet i fallande ordning. Träffprocenten anger hur bra dina svar överensstämmer med kandidatens. Plats, Kandidatens namn och Träffprocent.

Resultat från valtestet:
1. Niinistö, Sauli - 77,34%
2. Soini, Timo - 75,00%
3. Essayah, Sari - 71,88%
4. Väyrynen, Paavo - 68,75%
5. Lipponen, Paavo - 66,41%
6. Biaudet, Eva - 64,06%
7. Haavisto, Pekka - 63,28%
8. Arhinmäki, Paavo - 58,59%

måndag 12 december 2011

Tonys veckobrev om personaltäthet inom äldreomsorgen (v48-2011)

I höstens budgetdebatt i Mariehamn så var personaltätheten på Trobergshemmet en stridsfråga. Personaltäthet är alltid en viktig avvägning mellan vårdtyngd, kostnader och service. Socialdemokraterna röstade för 0,83 personal per klient medan vi övriga höll på goda 0,80. Mitt intryck är att vi har en bra äldreomsorg i Mariehamn, mycket tack vare en mycket god personaltäthet, med 8 vårdare per 10 klienter.

För att få en uppfattning om hur vi ligger till med personaltätheten i Mariehamn och på resten av Åland så kan vi jämföra med Finland. I måndagens Nya Åland 21/11 fanns en nyhetsartikel av Annika Orre med intressanta siffror från 1.200 åldrings- och servicehem. Lika många privata och offentliga.

Där framkom för det första att privata inrättningar överlag är bättre än offentliga. Två exempel, sex av sju enheter som uppfyllde kvalitetskraven på ett berömvärt sätt var privata och hela 63 av de 70 sämsta enheterna var offentliga.

När det gäller personaltätheten så var det endast 15 % av de offentliga och bara 32 % av de privata som uppfyllde nivån god personaltäthet på 0,7 personal/klient. På Trobergshemmet har vi 0,80 och därmed ligger vi alltså bland de bästa i hela Finland. Ingenstans i stadens beredning inför budgetdebatten framkom huruvida nivån 0,80 är hög eller låg jämfört med motsvarande inrättningar på annat håll. I nyhetsartikeln framkommer tråkigt nog att hela 64 % av alla inrättningar i Finland ligger under 0,5 vårdare per klient.

Vi som har 0,8 har 60 % högre personaltäthet än de som har 0,5. Jag hoppas att vi kan fortsätta att hålla en hög personaltäthet inom äldreomsorgen på Åland. Det som krävs är ekonomisk tillväxt, för när våra företag går bra och Ålands folk jobbar och tjänar bra med pengar så skapas det nya resurser till välfärd och välstånd.

Bästa moderata hälsningar från Tony

________________________________________________________
Privata inrättningar bättre än offentliga (nyhetsartikel av Annika Orre på Nya Åland 21/11 2011 )

Både riksdagens justitieombudsman och övervakningsmyndigheten Valvira har på sistone kartlagt riskerna inom institutionsvården för äldre i Finland.

1.500 åldringshem och servicehem med vård dygnet runt fick frågeformuläret. Drygt 1.200
enheter svarade, lika många privata som offentliga.

Bara 149 enheter uppfyllde den lägsta nivåns kvalitetskriterier. Sju enheter, av vilka endast en var offentlig, uppfyllde kvalitetskriterierna på ett berömligt sätt. 70 enheter, av vilka 63 var offentliga, fick de sämsta resultaten.

De privata enheterna var alltså kvalitativt bättre är de offentliga utgående från alla kriterier som ställdes.

När det gäller personaltätheten håller 15 procent av de offentliga och 32 procent av de privata enheterna en god nivå, det vill säga 0,7 vårdare per klient. Så många som 64 procent når inte upp till den lägsta kravnivån på 0,5 vårdare per klient. I de här enheterna uppfyller personalen inte utbildningskraven.

I 734 enheter gick det för lång tid mellan dagens sista och första måltider, elva timmar eller mera. Trångboddheten var också påtaglig – kravet på att fl erpersonersrum får fi nnas för högst 10 procent av de boende uppfylldes inte i mer än hälften av de offentliga och två tredjedelar av
(ao)

söndag 23 oktober 2011

Tack för alla röster!

Moderaterna gjorde ett strålande val. Vi fick 577 fler röster eller 47 % mer röster i årets lagtingsval jämfört med valet 2007. Tack!

Själv fick jag 28 röster i lagtingsvalet och 41 i kommunalvalet. Det är ungefär samma som i valet 2007. Då fick jag 28 respektive 45 röster. Ett stort tack till alla mina väljare!

Nu ska vi moderater tillsammans arbeta för att Ålands landskapspolitik och att stadens kommunpolitik blir så bra som möjligt. Vi har mycket goda chanser till det för nu är vi fler och då får vi mer gehör för våra åsikter.

Hälsningar Tony

onsdag 5 oktober 2011

Det behövs bättre självförtroende för att vara mer självstyrd

I går var jag på en partiledardebatt om Ålands självstyrelse. Det var intressant. En sak som slog mig då och som blir mer klart om man funderar lite på saken är att man måste ha gott självförtroende för att kunna vara självstyrd. Vill man ha mer självstyrelse så måste man först skaffa sig ett bättre självförtroende.

Jag tycker att åländska politiker gott kunde sträcka lite på ryggen. Som jag ser det är Åland ett litet och blomstrande paradis. Vi har nästan världens lägsta arbetslöshet och världens högsta sysselsättningsgrad bland kvinnor. Vi har ett högt BNP/capita jämfört med t ex. Finland, norden och EU. Vi är rysligt företagsamma. Var 12:e ålänning har ett eget företag, 2.300 företag på 28.000 personer är mycket, och våra största företag har sin största marknad utanför Åland.

Vår offentliga service håller toppklass. Daghemmen är bra, skolorna har små klasser och äldreomsorgen är rikligt utbyggd. Om inte Finlands offentliga ekonomi rasat ihop på senare år och dragit ner klumpsumman i fallet så hade vi fortfarande haft en god offentlig ekonomi på Åland. Med egen beskattning så hade vi förmodligen levat gott, åtminstone bättre än på en liten och osäker klumpsumma. Men som sagt, det behövs mer självförtroende för att kunna vara mer självstyrd. Här finns en kort film där jag talar för att vi måste börja tro på oss själva och arbeta tillsammans.

Hälsningar Tony

onsdag 28 september 2011

Valmaskinen verkar ge rimliga utslag!

Jag testade valmaskinen idag och lyckades få hela 100 % överensstämmelse med mig själv ;-)

Moderaternas ordförande Johan Ehn kom som nummer två med 90 % passning så jag håller partilinjen bra i valmaskinen. Våran Kicki Hertzen kom som nummer tre med 85 %.

Jag hade minst överensstämmelse med två sossar, 45 % och 50% passning, så valmaskinen verkar ge rimliga utslag även på den klassiska höger-vänster-skalan.

PS. Klicka på bilden så blir den större.

torsdag 22 september 2011

Så här låter min radioreklam i SteelFM

Torsdagen den 6 oktober kommer min radioreklam i SteelFM. Klicka på den här länken om du vill lyssna på den. Den är bara 30 sekunder. Valfebern stiger dag för dag nu.

Hälsningar Tony