En hastighetssänkning från 50 km/h till 40 km/h resulterar i realiteten
till en medelhastighetssänkning på någon enstaka km/h.
Hastighetsbestämmelserna respekteras mer om man har lite större skillnad
i hastighetsnivån, till exempel 50 km/h och 30 km/h och att den lägre
hastigheten finns där det finns starka vägande skäl för att ha en lägre
hastighet, till exempel nära daghem och skolor eller på särskilt
olycksdrabbade vägavsnitt.
På många gator i staden motiveras man ändå till att hålla 40 km/h på
grund av vägens utformning och av omgivningen. På andra gator, till
exempel utfarterna, finns inget skäl att ha en så låg hastighet som 40
km/h. De trafikanter som idag kör för fort kommer även i fortsättningen
att göra det. Man kommer inte åt det problemet genom att ta bort 50 km/h.
I tekniska nämndens beredning framgår att 40 km/h på vissa gator
tidigare kommit till genom kompromiss. Kompromisser om
hastighetsbestämmelser resulterar bara i en märklig situation för
trafikanterna. Nej, ta och ändra beslutet och ta bort 40 km/h i hela staden.
Petri Carlsson (fs)
Anthonio Salminen (fs)
2 kommentarer:
Ja, absolut. För mycket lagar och regleringar (tänker bl.a. på spraksticks förbudet) påverkar respekten och framför allt stressen i samhället i negativ riktning. Man skall definitivt undvika att lättvindit ändra fungerande regler, det späder bara på frustrationen för vår redan hårda lagreglering.
Stadsstyrelsen har just tagit över ärendet från tekniksa nämnden så ännu finns det en chans till förbättring. Tack för dina synpunkter Tony Törnqvist.
Skicka en kommentar