Den avgiftsfria stadsbussen kostar i dagsläget stadens skattebetalare 752 000 euro per år. Utslaget på varenda en av stadens drygt 11.000 innevånare blir det cirka 70 euro per person och år. Utslaget på de cirka 1.000 personer som åker stadsbuss regelbundet/dagligen blir det cirka 750 euro per skalle och år.
Enligt min mening vore det både rimligt och skäligt att den tiondel av stadsborna som regelbundet åker med stadens högkvalitativa buss betalar lite mer än de som aldrig åker buss. Om man till exempel införde ett månadskort på 20 euro eller ett årskort på 200 euro så skulle intäkterna bli omkring 200.000 euro per år. Resenärerna fick då fortsättningsvis tillgång till en mycket fin kollektivtrafik till en mycket förmånlig avgift på i snitt mindre än 1 euro per dag . Skattebetalarnas kostnad skulle då minska rejält från cirka 752.000 till cirka 550.000 euro.
Det kan inte komma som en överraskning att staden har stora skulder och svårt att få budgeten att gå ihop. I vissa nämnder sparar man några tusenlappar trots att det svider hos många. Här kan man spara 200.000 på ett relativt enkelt och förnuftigt sätt.
Min åsikt är definitivt att det borde införas en avgift för bussåkandet igen eftersom det är rättvisare att den som åker med bussen betalar mer än den som inte åker alls. Vad jag minns så hade vi t ex bussavgifter och månadskort i staden under hela 1990-talet och det gick ju bra. Varför skulle inte en så enkel sak gå bra idag när vi dessutom har så mycket mera tekniska hjälpmedel.
Anthonio Salminen (fs)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar