onsdag 9 mars 2011

IT kan förenkla tillvaron och spara kostnader

I onsdags morse när jag läste Ålandstidningen såg jag att landskapsregeringen annonserade att man skulle ansöka om vårjakt på sjöfågel för våren 2011 via hemsidan http://www.jakt.regeringen.ax/. Jag kastade mig direkt på datorn och fyllde snabbt och enkelt i min ansökan och fick nästan direkt ett sms på mobilen att LR mottagit min ansökan.

Tänk vad IT kan förenkla tillvaron och spara kostnader för medborgarna. På ett par minuter kunde jag som jägare både rapportera min jakt och mina viltvårdande insatser under år 2010 samt ansöka om vårjakt för säsongen 2011. Landskapsregeringen slapp skicka en blankett hem till mig, jag slapp fylla i den med penna och jag slapp att posta den till LR. Två kuvert, två porton och en blankett sparades in till fromma för miljön och skattebetalarna. På LR slapp dessutom en tjänsteman, att på betald arbetstid, knappa in mina uppgifter på datorn. Tänk vad så kallad e-förvaltning kan vara smidigt och bra.

Anthonio Salminen (fs)

1 kommentar:

Ronny@varikko sa...

Du har så rätt Tony! Inom landskapsregeringen har man dock en väldigt lång väg att gå. Tjänstestrukturen, IT-systemen och resurserna saknas fortfarande för att utveckla motsvarande tjänster inom alla områden. Vi är bara i början av utvecklingen. Det positiva är dock att utvecklingsarbetet inletts. Sedan hoppas vi att lagtinget inser omfattningen och betydelsen och därmed beviljar nödvändiga resurser. Man hoppas att våra beslutsfattare inser att ett välfungerande e-tjänstesamhälle är en konkurrensfördel när det gäller att locka inflyttare - särskilt till ett så geografiskt splittrat samhälle som Åland utgör.