måndag 5 augusti 2019

Mariehamn

I valreklamen skriver du inget specifikt om Mariehamn. Vad vill du göra i stadspolitiken?

- först vill jag säga att Mariehamn är en väldigt fin stad och här har jag bott nästan hela mitt liv och även varit politiskt aktiv i 20 år. För att göra en bra stad ännu bättre så skulle jag önska mig följande:

- många nya egnahemstomter så att våra ungdomar får möjlighet att bygga sig ett nytt hus i stan

- bättre framkomlighet med bil i centrum och flera bekväma gatuparkeringar överallt. Tyvärr så har stadens trafikpolitik varit ganska dålig på senare år. Det vill jag ändra på.

- mycket mera bebyggelse i centrum så att utbudet av butiker, bostäder och affärslokaler ökar markant. Vi måste få mer liv i centrum om vi ska klara konkurrensen med Maxingeområdet.

- stadens kommunala service håller generellt sett mycket bra kvalitet men vi har lite brist på platser inom äldreomsorgen. Vi har en relativt hög personaltäthet så vi borde snabbt kunna ordna fram ganska många nya platser genom att omdisponera en del befintlig personal. Hellre fler platser än högre personaltäthet tycker jag kunde vara ett bra måtto nu när vi har platsbrist. Sedan borde hemvårdsstödet borde byggas ut så att fler barnfamiljer får mer valfrihet.

- för övrigt så tycker jag att Mariehamn och Jomala kunde gå samman på frivillig bas för att bilda en riktigt stark centralort för Åland. Det skulle alla ålänningar tjäna på!

Mariehamn skulle må bra av mer moderat politik!

Inga kommentarer: