lördag 7 oktober 2023

Mina tankar om min fina hemstad Mariehamn

först vill jag säga att Mariehamn är en väldigt fin stad och här har jag bott nästan hela mitt liv och även varit politiskt aktiv i 24 år. För att göra en bra stad ännu bättre så skulle jag önska mig följande:

- att vi slopar fastighetsskatten på eget boende i Mariehamn.

- skapar många nya egnahemstomter så att våra ungdomar får möjlighet att bygga sig ett nytt hus i stan

- bättre framkomlighet med bil i centrum och flera bekväma gatuparkeringar. Tyvärr så har stadens trafikpolitik inte varit så bra på senare år. Det vill jag ändra på.

- mera bebyggelse i centrum så att utbudet av butiker, bostäder och affärslokaler ökar markant. Vi måste få mer liv i centrum om vi ska klara konkurrensen med Maxingeområdet.

- stadens kommunala service håller generellt sett mycket bra kvalitet men vi har brist på platser inom äldreomsorgen så vi borde bygga ett demenscenter.

 - hemvårdsstödet borde byggas ut så att fler barnfamiljer får mer valfrihet. Vi borde återinföra det 4-åriga hemvårdsstödet som vi hade för drygt 10 år sedan. Då avkastas daghemmen i Mariehamn och det är även kostnadseffektivt för skattebetalarna.

- till sist så tycker jag att Mariehamn och Jomala på sikt kunde gå samman på frivillig bas för att bilda en riktigt stark centralort för Åland. Det skulle alla ålänningar tjäna på!




Inga kommentarer: