Landskapsregeringen har gjort en nuvärdeskalkyl för att jämföra ett nytt förslag för skärgårdstrafiken med den nuvarande trafiken. Enligt regeringen är det nya upplägget 15,3 miljoner euro billigare över 15 år. Det ackumulerade nuvärdet uppges vara 280 miljoner euro för det nya upplägget och 295,3 miljoner för det befintliga.
Men kalkylen bygger på minst tre tveksamma antaganden som är avgörande för
resultatet. Kostnaderna för den tvärgående linjen och för matartrafiken mellan
Brändö och Kumlinge ingår endast i det befintliga upplägget, inte i det nya.
Dessutom har man räknat med dubbelt så höga kostnader för utsläppsrätter i det
befintliga upplägget jämfört med det nya, trots att det inte finns något
EU-krav på sådana kostnader för denna trafik.
Dessa tre antaganden gör att det nya upplägget framstår som cirka 29
miljoner euro billigare än det egentligen är. När man korrigerar för detta
vänds resultatet: istället för en besparing på 15,3 miljoner blir det en
merkostnad på 13,7 miljoner euro.
Om kostnaderna för den tvärgående linjen behandlas lika i båda alternativen minskar lönsamheten med 14,4 miljoner euro. Om matartrafiken behandlas lika minskar den med ytterligare 11,2 miljoner. Om kostnaderna för utsläppsrätter tas bort helt minskar lönsamheten med ytterligare 3,4 miljoner euro.
Klicka på tabellen så blir den större och tydligare:
Sammanfattningsvis är LRs nya trafikupplägg i verkligheten 13,7 miljoner euro dyrare än det nuvarande. Genom selektiva antaganden i kalkylen har cirka 29 miljoner euro i kostnader hanterats på ett sätt som gör att regeringens alternativ ser billigare ut än det är. Alla belopp är nuvärden från LRs kalkyl. Landskapsregeringen bör förklara varför dessa antaganden har gjorts.
Tony Salminen (M)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar