söndag 7 oktober 2007

Jag vill ha mer valfrihet och flexibilitet i barnomsorgen

För oss frisinnade är omsorgen om barn väldigt viktig. Vi är övertygade om att det är föräldrarna som vet bäst vad som är bra för de egna barnen och därför vill vi ge föräldrar maximal möjlighet att välja och påverka. Vi vill göra om hemvårdstödet till en barnomsorgspeng så att alla föräldrar får betydligt bättre möjligheter att välja att vara hemma med egna barn. Barnomsorgspengen skall vara högre än dagens hemvårdsstöd och vara ett alternativ även för barn som är äldre än 3 år.

Flexibilitet är också viktigt. Jag vill att en halv barnomsorgspeng skall betalas ut till den som enbart nyttjar en halvtidsplats och en hel barnomsorgspeng till den som inte nyttjar kommunal barnomsorg alls. Även dagisavgifterna måste bli mer flexibla. Den som enbart nyttjar en deltidsplats skall inte tvingas betala för en heltidsplats. Jag tror att våra förslag kommer att leda till att fler föräldrar tillbringar mer tid med sina egna barn och det ser jag inte som en ”kvinnofälla” utan som något som är positivt för både barn och föräldrar. Den som inte gillar barnomsorgspengen skall fortsättningsvis kunna välja att anlita kommunal barnomsorg på heltid.

Om jag låter dig välja det som du tror att är bäst för dina barn så kan väl du vara snäll och låta mig välja det som jag tror att är bäst för mina barn? Personligen är jag övertygad om att valfrihet och flexibilitet gynnar oss båda!


Anthonio Salminen (fs)

Inga kommentarer: