söndag 3 februari 2008

Jämställdhet

Veckobrev: vecka 6 år 2006

Bästa frisinnade vänner!
Mitt veckobrev handlar om jämställdhet och för att göra det mer konkret så använder jag ett par kvinnor i min omgivning som exempel. Jag hoppas att det framgår att jämställdhet är något som är bra för båda könen.

En av många kvinnor som jag beundrar är rektor Gyrid Högman på Ålands lyceum. Hon är en fantastiskt duktig rektor och det är mycket tack vara hennes goda ledarskap som vårt åländska gymnasium blivit ett av de bästa i landet. Utan jämställdhet och en klok landskapsstyrelse så hade Gyrid aldrig fått en chans att bli rektor och visa sin stora förmåga. Innan jämställdheten blev accepterad ansågs det allmänt vara ett slöseri att ödsla hög utbildning på kvinnor och dessutom visste ju alla att kvinnor inte klarar av att bli höga chefer. Inget kunde vara mer fel! Tack vare jämställdheten så har våra ungdomar nu fått en bättre gymnasieutbildning.

Men vad är det då som gör att vissa av dagens kvinnor ändå inte kan klättra uppåt i karriären trots att de vill, kan och har utbildning. Tja, ofta är det så enkelt att problemet sitter i hemmet. Om kvinnan inte har en man som gör sådant som kvinnorna i alla år gjort åt de män som gjort karriär så blir det inte lätt. Eftersom ”karlsloken” är så oduglig på att ta hand om barnen så vågar hon aldrig fara bort på viktiga tjänsteresor och därför blir hon aldrig befordrad. Eller så faller det på att hon aldrig har tid för välbehövlig avkoppling eller styrelsemöten och representation på kvällarna eftersom hon måste ta hand om all matlagning, tvätt, strykning och städning i hemmet själv.

Personligen har jag lärt mig att ta hand om både barn och hem och detta tror jag har hjälpt min fru i hennes karriär och det som gynnar henne så gynnar ju även mig i förlängningen. Men det som jag ändå haft störst behållning av är att det delade ansvaret för barnen gett mig en bättre relation till mina barn. Jag kan inte fatta hur vissa personer tycker att det är en kvinnofälla att vara hemma med sina barn. Jag brukar tvärtom säga att det är välfärd att få vara ledig från arbetet för att vara hemma och sköta hem och sina egna barn.

Visst inser även jag att min lön och min karriär kan ha försämrats av att jag varit pappaledig i över ett år och av att jag jobbat deltid vissa perioder men pengar är inte allt. Man skall ju trivas med livet också och då skall man absolut välja att göra sådant som man tycker om. Dessutom är ju arbetsledighet en helt skattefri förmån.

Sist och slutligen vill jag poängtera att jämställdhet i grund och botten handlar om att alla människor skall ha samma möjligheter i livet och värderas lika, oberoende av kön. Vårt åländska samhälle är en god bit på väg och det är en stor konkurrensfördel nu när vi skall ut i den globaliserade världen och tävla med andra mindre jämställda. För när vi väljer ut våra förmågor bland båda kön så finns det ju dubbelt fler förmågor att välja mellan. Detta gäller både på arbetsmarknaden och i skötseln av hem och barn.


Anthonio Salminen (fs)

Inga kommentarer: