lördag 19 maj 2007

Svar till Erland om "platt skatt"

Svar till Olof Erlands insändare i Nya Åland 13.3.2007

Det är kul att Olof Erland läst min insändare om ”platt skatt” och även hjälper till att debattera den viktiga och spännande frågan om vår framtida beskattning. Att han inte håller med mig om allt visste jag på förhand. Däremot har jag fått mycket positiv feedback från många andra samhällsintresserade ålänningar.

Det finns dock några saker som jag vill förtydliga. För det första så är det inte nödvändigt att Åland tar över hela beskattningsbehörigheten för att driva fram ett plattare skattesystem. Vi kan gärna fortsätta på den inslagna vägen och platta till och lindra beskattningen, steg för steg, via riksdag och lagting några år till. Om vår nya riksdagsledamot gör som Roger Jansson och en majoritet i tidigare riksdagar gjort, det vill säga arbetar för lägre marginalskattesatser och bättre avdrag i statsbeskattningen, så lindras vårt skattetryck lika väl. Här på hemmaplan kan vi gärna fortsätta att lindra beskattningen genom att förbättra Ålandsavdraget i kommunalbeskattningen.

För det andra så vidhåller jag att lite lägre och lite plattare skatter leder till lite bättre välfärd i vårt samhälle men det är en ideologisk fråga så där får var och en tro och tycka vad den vill. För det tredje så kan man inte säga vad som är exakt rätt skattesats i framtiden. Det beror exempelvis på vad våra grannländer gör med sina skatter och framför allt vilken politik som Ålands folk röstar fram i kommande val. För det fjärde, om ovanstående successiva skattesänkningar innebär att vår självstyrelse får ett ökat reellt värde för vanliga ålänningar så tror jag att fler och fler blir sugna på mer självbestämmande. Kanske till och med på skatteområdet.

Anthonio Salminen (fs)

Inga kommentarer: