tisdag 28 oktober 2008

Sänk skatten med flitpengen

Jag tycker att det känns kul att mina insändare om beskattningen på Åland har fått en hel del respons och jag skall ärligt säga att jag avsiktligt varit ganska provokativ. Jag skall nu kort försöka sammanfatta varför jag vill sänka skatten och även ge ett konkret förslag på hur man kunde genomföra detta. Min förhoppning är att även socialdemokraterna gillar förslaget eller alternativt kommer fram med ett bättre förslag.

- Det är inte skatten utan arbete som skapar välfärd
- Det är rättvist att få behålla det som man förtjänar via arbete
- Den som betalar mycket skatt är mer solidarisk än den som betalar lite skatt
- Det ligger i samhällets och medborgarnas intresse att främja arbete och produktion

Tack vare flitpengen och självstyrelsen så har vi en fin möjlighet att sänka kommunalskatten och därmed främja arbete och produktion på Åland utan att det drabbar den kommunala servicen. Tanken bakom systemet med flitpeng var ju också att Åland skulle uppmuntras att främja näringslivet och den ekonomiska utvecklingen. Jag tycker att informationen i tabellen här intill visar att Ålands befolkning under lång tid arbetat och producerat väl och därmed gjort sig förtjänta av en uppmuntrande skattesänkning.

Tack vare ålänningarnas stora flit under de senaste 14 åren har landskapet Åland nu fått ihop en flitpeng på sammanlagt hela 197 miljoner. I genomsnitt har den varit 14 miljoner per år. Nuvarande Ålandsavdrag på 5 procent innebär att kommunalskatten sänks med cirka 3,5 miljoner eller med en knapp procentenhet. Eftersom kommunerna kompenseras av landskapet (via flitpengen) så drabbas inte den kommunala servicen av skattesänkningen. Pengarna går i praktiken från landskapsbudgeten till skattebetalarnas plånböcker. Varför inte passa på att öka Ålandsavdraget till 10 procent nästa år så att skatten sänks med ytterligare 3,5 miljoner. Sju miljoner är ändå bara hälften av vad flitpengen i genomsnitt varit de senaste 14 åren.

Anthonio Salminen (fs)


Inga kommentarer: